
Wracamy do przyimków. jakiś czas temu mieliście możliwość przeczytania wpisu o przyimkach prostych, dziś pora na przyimki złożone, czyli preposizioni articolate i ich udział w budowie poprawnego zdania.
Jak wytrawne oko może dostrzec w wyrażeniu preposizioni articolate, oprócz słowa przyimki, mamy słowo articolate, które powinno Was prowadzić w stronę articoli, czyli rodzajników. Otóż to, preposizioni articolate do przyimki połączone z rodzajnikami. Czasem tworząc jeden wyraz a czasem pozostając w dwóch oddzielnych.
Przykładem niech będzie przyimek prosty a
a + il=al
a + la=alla
a + l’=all’
a + lo=allo
a + i=ai
a +le=alle
a + gli=agli
Proste!!!
Przyimkami, które się łączą, ale jednocześnie coś zmieniają są:
in -> nel, itd.
di -> del, itd.
Spróbujcie poćwiczyć łączenia z su i z da.
Natomiast te, które zostają oddzielne to:
con -> con il, con la, itd.
per -> per il, per la, itd.
Dokończcie dwa powyższe przykłady i nabierzcie wprawy z tymi poniżej.
sotto
tra/fra
sopra
dietro
davanti
di fronte
Nic skomplikowanego, prawda? Niestety, ta część jest już do zapamiętania i trzymania się tego przy układaniu zdań.
Często to czasownik wymusi nam użycie czasownika
andare a – vado a casa (idę do domu)
passare da – passiamo dalla libreria (wstępujemy do księgarni)
znaczenie ma także czy odnosimy się do osób
dai nonni – u / do dziadków
Można jednak ułożyć schemat przypadków w języku włoskim, tak, aby słowiańskiemu użytkownikowi tego języka było łatwiej budować zdania
M. kto? co? Maria Chi è? E’ Maria.
D. kogo? czego? di Maria Di chi è questo libro? Questo libro è di Maria.
Cel. komu? czemu? a Maria A chi scrivi? Scrivo a Maria.
B. kogo? co? Maria Chi vedi? Vedo Maria.
Narz. z kim? z czym? con Maria Con chi chatti? Chatto con Maria
Msc. o kim? o czym? di/su Maria Su chi è questo film? Questo film è su Maria.
W. Maria!
Tak samo sprawa ma się z rzeczownikami pospolitymi.
Che cosa è? E’ un libro.
Di che cosa è questa copertina? E’ la copertina del libro.
A cosa dedichi il tempo libero? Dedico il tempo libero al libro.
Che cosa vedi? Vedo il libro.
Con che cosa vai a scuola? Vado a scuola con il libro.
A che cosa pensi? penso al libro.
Oh, libro!