Jeśli w dzisiejszych czasach nie istniejemy w Internecie, to tak, jak byśmy w ogóle nie istnieli. Jedynym usprawiedliwieniem takiego stanu rzeczy może być nasz zaawansowany wiek, ale wydaje mi się, że to nie ten przyadek. Dlatego jak już zdecydowaliśmy nie popełniać tego biznesowego samobójstwa i uświadomiliśmy sobie, że prowadząc biznes, markę osobistą, posiadanie strony internetowej z własną domeną jest tym, czego nie można uniknąć. Porozmawiajmy o kanałach komunikacji marki, dziś – strona www.
Zacznij od nazwy
Nazwa marki potrzebna jest w wielu sytuacjach. To właśnie na kanałach komunikacyjnych będziesz używać jej najczęściej. Nazwa powinna dać początek również Twojej stronie www.
Jeśli masz już nazwę, to warto by było sprawdzić czy istnieje już zarejestrowana domena o tej nazwie. Jest to o tyle istotne, że nazwy nie powinny się powtarzać. Przede wszystkim po to, aby nazwy i marki nie były mylone. Powtarzalność nazwy może również wpłynąć negatywnie na rejestrowalność nazwy w Urzędzie Patentowym. Dlatego najlepiej, jeśli nazwa nie będzie się powtarzać i będziemy mogli zarezerwować domenę bez żadnych problemów. Bez żadnych problemów, czyli bez dodawania urozmaiceń, numerów, zmiany rozszerzenia.
Końcówki adresów stron www
Właśnie pojawiło się pojęcie końcówki którym może być: .pl, .com, com.pl, .org, .eu, biz, .net, .edu, .gov, .int, itd. Nie są to przypadkowe litery. Nie polecam też zmiany końcówki (jeśli nie jest to uzasadnione typem działalności) tylko dlatego, że główna końcówka wraz z naszą nazwą jest już zajęta.
Najbardziej popularna i uniwersalna jest końcówka .pl i nadaje się dla blogów, stron firmowych i stron marki osobistej. Końcówki .com można użyć w przypadku sklepów internetowych czy innej działalności komercyjnej. Tak samo .com.pl.
Natomiast .org jest zarejestrowane dla organizacji czy też instytucji, których celem nie jest przynoszenie dochodu.
Końcówka .eu jest doskonała dla działalności w kilku krajach europejskich, choć nie jest błędem używania jej do działaności wyłącznie na terytorium Polski i skierowanym do polskojęzycznego klienta.
W ostatnim czasie istnieje tendencja do rejetrowania różnych coraz to bardziej kreatywnych domen. Jest to niewątpliwie sposób na bycie rozpoznawalnym, ale wiąże się również z wyższą ceną, bo taka domena zazwyczaj kosztuje więcej.
Jak widzisz nic nie jest kwestią przypadku, każde słowo ma znaczenie i swoje uzasadnione użycie.
Skoro masz już nazwę strony www i przyporządkowaną jej końcówkę odpowiadającą Twojej działalności, pora zastanowić się co dalej.
Strona główna
Strona główna każdej strony internetowej to jej być albo nie być. A raczej czytać albo nie czytać (dalej). To tu czytelnik, potencjalny klient może zostać zaintrygowany lub rozczarowany. Potrzebuje na to zaledwie kilku sekund.
Wybór treści na pierwszą stronę, jak i również oprawa graficzna, mają tutaj kluczową rolę. Na stronie głównej mogą pojawiać się nowe wpisy z bloga (będzie ona wówczas ruchowa i zmienna); ale może być statyczna i prezentować Ciebie i Twoją firmę, w skondensowany sposób.
Pamiętaj – pierwsza strona ma zaintrygować podać niezbędne informacje. Pomogą one odwiedzającemu podjąć decyzję czy chce na tej stronie zostać dłużej i czy może znaleźć na niej to, czego szuka.
Strona główna będzie doskonałym miejscem na motto Twojej, firmy, ekspozycję jej misji czyli czegoś, co przyciągnie czytelnika bez przytłaczania jej. Nie zdadzą tu egzaminu rzędy literek, które skrupulatnie wypisują historię firmy od czasu jej powstania. Powiedzmy sobie szczerze, jest to generalnie treść, którą można używać jedynie w określonych branżach i wielkości firm. W przypadku małych i mikrobiznesów są to informacje zbędne i zbyt nudne dla potencjalnego klienta. Taki klient nie wybierze Ciebie ze względu na to jak długo jesteś na rynku. Być może się skusi po tym, jak otrzyma od Ciebie próbkę Twoich umiejętności.
Okej, statyczna strona główna, to jedna z opcji. Stałe informacje będą się pokazywać zawsze na pierwszej stronie (dopóki nie zdecydujesz jej odświeżyć).
Drugą opcją są pojawiające się wpisy, które uaktualniają się wraz z dodawaniem przez Ciebie nowych treści na stronie. Te uaktualniające się wpisy, to posty blogowe. Mogą one to wypełniać całą stronę a mogą dzielić przestrzeń z informacjami stałymi. Może pojawić się panel boczny, w zawierający menu lub informacje o Tobie wraz z ujmującym zdjęciem. Tak, opcji jest kilka. Zauważ, że większość z nich jest podyktowanych szablonem, który wybierasz dla tego kanału komunikacji firmy.
Dlatego, jeśli masz jakiś zamysł strony, koniecznie sprawdź czy wybrany przez Ciebie szablon będzie go podzielał.
O mnie
Jest to kolejny niezbędnik na Twojej stronie. Jest to miejsce, w którym możesz się przedstawić odwiedzającym. Możesz napisać to w formie klasycznego życiorysu, co będzie doskonałym pomysłem dla kogoś z branży, prawniczej czy medycznej. Wiesz, co mam na myśli? Chodzi mi o każdą niszę, w której liczy się profesjonalna prezentacja według pewnych ogólnie przystępnych szablonów. Możesz również napisać sympatyczny tekst przeplatany informacjami o sobie, tak, aby nie były one na głównym planie. W ten sposób nie będą nudziły Twojego czytelnika a jednocześnie, będziesz mogła zawrzeć to, co najważniejsze, by Cię lepiej poznać.
Innym ciekawym narzędziem może być storytelling i opowieść DNA lub GPS, która w ciekawy sposób zaprezentuje Ciebie, twoje dokonania, zainteresowania i osobowość. Jak zwykle możliwości jest kilka, dobierz najbardziej pasującą do Ciebie i Twojej branży. Pamiętaj, że jeśli podajesz na tej stronie jakiekolwiek informacje wynikające z obliczeń kalendarzowych, takie jak wiek, ilość lat doświadczenia, jesteś zmuszona aktualizować stronę raz w roku. Jeśli podajesz informacje prywatne, np. liczbę dzieci, która może ulec zmianie również należy poprawiać stronę za każdym razem, gdy to będzie konieczne.
Współpraca
Jest to strona zwłaszcza potrzebna blogerom oczekującym na intratne propozycje wspłpracy z markami. Jeśli jesteś blogerkoą/influencerką na tej stronie powinnaś zatem pokazać dlaczego to właśnie Ciebie potencjalny klient powinien wybrac do współpracy, podając swoje statystyki, podstawowy cennik i wstępne warunki współpracy. Jeśli nie jesteś blogerką możesz na tej stronie przedstawić swoją ofertę konsultacji lub usług, które możesz wykonać dla potencjalnego klienta, dodając również informację odnośnie warunków i cennika.
Inne strony
Możesz poszerzyć swoją stronę www o inne strony, które uznasz za stosowne. Na moim pierwszym blogu otworzyłam dodatkowe strony, do których przypisałam kategorie wpisów z bloga. Otwierając jedną ze stron, można było przeczytać tylko wpisy z danej kategorii a nie wszystkie, jak na stronie głównej. Pomogło mi to w uporządkowaniu treści, a w związku z tym prowadziłam moich czytelników tam gdzie chcieli, bez błądzenia i szukania po omacku.
Tu przechodzimy do najważniejszej cechy dla stron internetowych:
Przejrzysty i prosty układ
Nic nie sprawdzi się lepiej niż prosty i przejrzysty układ. Taki, w którym znajdziemy wszystko dzięki „rzuceniu okiem”. Oznacza to, że strony nie mogą być przeciążone tekstem, który nie uwzględnia przerw, wyodrębnień, podkreśleń, elementów graficznych. Jeśli myślisz, że tylko post na bloga powinien być w tej sposób pisany, to pozwól, że sprostuję Twoje przekonanie.
Pomagaj w lekturze, prowadź swojego czytelnika, zarówno ukłądem tekstu jak i pogrubieniami, śródtytułami czy wyróżnikami. Prowadź go za rękę w tej lekturze. Jeśli wyodrębnione przez Ciebie fragmenty ułożą się w krótki, skondensowany tekst, który przekazuje wszystko, co najważniejsze w tekście, to jesteś świetna w formatowaniu i jest ogromna szansa na to, że i Twój czytelnik to doceni.
Im mniej, tym lepiej
Nawet jeśli jesteś gadułą, lubisz dużo pisać, pamiętaj, że im zgrabniej i zwięźlej ujmiesz informacje,tym lepiej.
Dzisiejszy czytelnik nie ma czasu na czytanie. Zwłaszcza, jeśli dopiero ma zdecydować czy go ten tekst i sposób przedstawienia jest w stanie zainteresować.
Masz na to ok. 9 sekund. Strona internetowa to nie książka, która – jeśli dobrze napisana – najlepiej, żeby nie skończyła się nigdy. Na stronie internetowej szukamu konkretnych informacji, rzadko kiedy mamy czas, żeby usiąść i poczytać spokojnie jakiś tekst przy kawie. Dlatego szukamy krótkich form, syntezy, punktów, kroków, kokretnych rad, które można wprowadzić od razu w życie.
To ogromnie trudne użyć niewielką liczbę słów o odpowiednim ciężarze, tak a by przekazać emocje, intencje, marzenia i wiedzę. Nie powinno Cię to teraz martwić, bo tego typu informacje znajdziesz na moim blogu i przy bliższej współpracy.
Aspekty komunikacyjne to tylko jeden z problemów, w którymi muso się zetknąć tworząc stronę www. Jest jeszcze kwestia techniczna. Nie do pominięcia. Dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba zwracać się z tym do specjalistów i wydawać bajońskie sumy. Mnie dobra wiadomość jest taka, że ogarnięcie tego to nie pstryknięcie palcami.
Jeśli masz z tym problem, znam kogoś, kto zna wszystkie odpowiedzi na pytania o WordPressie. Tą osobą jest Ola Gościniak. To dzięki niej “Jestem interaktywna”. Jej głównym centrum dowodzenia jest blog https://olagosciniak.pl. Tam znajdziesz wszystko o Oli i jej kanałach komunikacji.
One thought on “Kanały komunikacji marki – strona www”