Siatka jezyka marki adrianafontanarosa.pl  - Siatka języka marki, czyli brand voice chart

Od kilku tygodni zanurzamy się w język marki. Wiem, że nie jest łatwo. Być może to pierwszy raz kiedy zdajesz sobie pewne pytania. Chciałabym jednak, żebyś wiedziała, że to wszystko, co robisz – a robisz bardzo dużo – prowadzi Cię do upragnionego celu. Dlatego również dzisiaj łap notes i długopis i do pracy. W tym artykule:

  • powrócisz do języka marki,
  • dowiesz się co to jest siatka języka marki, czyli brand voice chart
  • jak ją wypełnić,
  • do czego służy takowa siatka i komu jest potrzebna,
  • zrozumiesz, w jakim celu wybierałaś atrybuty marki,
  • oraz wiele innych.

Spojrzenie wstecz, czyli język marki poraz kolejny

Tak, wciąż do niego wracamy. Jest punktem wyjścia i punktem, do którego się dochodzi. Innej opcji nie ma. To podstawa. Alfabet. Nie możemy o tym zapominać. Raz na zawsze trzeba sobie uświadomić, że tworzenie niespójnych językowo tekstów szkodzi Twojej marce. Szkodzi jej wizerunkowi, szkodzi sprzedaży, budowaniu społeczności, szkodzi jej rozwojowi.

Wszystko dlatego, że brak wyraźnego i unikalnego języka marki, sprawia, że nie unikniesz wtopienia się w morze innych, takich samych (lub nie ) marek albo ryzykujesz bycie pomylonym z konkurencją. Ryzykujesz również tym, że nie będziesz w stanie przyciągnąć podobnych osób. Podobne pod względem wartości, sposobu komunikowania, mówienia.

Zauważ, że społeczność tworzy się nie tylko wokół Twojej marki, ale i względem siebie samej. Gromadzisz i łączysz ludzi, którzy są do siebie podobni, mają podobne zaintereswania, problemy, aspiracje, gusta. Potencjalnie jesteś również kreatorem relacji innych ludzi. Twój język ma fundamentalne znaczenie. Jeśli ominąłeś artykuł o języku marki, nie pamiętasz go dokładnie, bo minął prawie miesiąc tudzież jesteś tu po raz pierwszy, polecam Ci jego dokładną lekturę pod tym linkiem. Ostrzegam, że jest dość długi, ale zawiera same konkrety. Jeśli nie możesz na raz, to rozbij na dwa lub trzy razy w dogodnych dla siebie momentach, ale przeczytaj uważnie i wyciągnij wnioski dla siebie i swojej marki.

Gotowa?

Przeczytałaś? Uważnie? Jestem o tym przekonana. Być może nawet poczyniłaś pierwsze kroki do stworzenia języka marki. Jeśli potrzebujesz jeszcze innych informacji zajrzyj do kolejnych artykułów, które rozjaśnią Ci wiele spraw. Być może kwestię języka marki masz już za sobą i właśnie teraz czujesz wyraźnie, że to nie wszystko. Potwierdzam to tylko pierwszy krok. To jakby to była tylko teoria, którą masz już za sobą. Doskonale wiesz, że każda próba jest podzielona na część teoretyczną i praktyczną. Więc teraz to, co ustaliłaś trzeba przefiltrować i przepisać na konkrety.

Brand voice chart

Takim konkretem jest brand voice chart, która nie jest niczym innym jak tabelką, która podsumowuje język marki. Jak pewnie zauważyłaś, wolę nazywać tę tabelkę siatką. Przygotowanie tej siatki może być i zapewne będzie pracochłonne, może nawet trudne dla Ciebie, ale jest niezbędne. Nawet jeśli sama nie zajmujesz się contentem dla swojej marki, a oddelegowujesz tę część obowiązków wirtualnej asystence albo copywriterowi, dobrze będzie umieścić taką tabelkę we wskazówkach redakcyjnych dla tej osoby. Dzięki temu będzie mogła wdrożyć zasady i cechy języka Twojej marki do tekstów (każdego rodzaju), którymi komunikuje się z odbiorcami. Zauważ, że wówczas każdy tekst niezależnnie od tego, kto go pisał, ma szansę być spójny z Twoim językiem marki, wywoływać odpowiednie i chciane przez Ciebie emocje a także przekazywać konkretne wartości Twojej marki.

Jak stworzyć siatkę języka marki?

Tu znowu wracamy do odrobionej już lekcji. Mam na myśli atrybuty marki, które zdefiniowaliśmy w tym tekście. Jeśli już znasz swoje 3 główne i 2 dodatkowe atrybuty, możesz przejść do następnego kroku. Jeśli natomiast stykasz się z tym po raz pierwszy, daj sobie czas na określenie najpierw atrybutów. Nie śpiesz się, bo przecież nie będziemy tego zmieniać co tydzień. Zastanów się porządnie. Nasza siatka pomoże wyjaśnić dlaczego są one ważne i poda wskazówki, jak te cechy osiągnąć za pomocą narzędzi językowych oraz co zrobić, aby te cechy wdrożyć.

Cel siatki

Ułożona w ten sposób siatka ujednolici pracę wszystkich osób, które tego potrzebują. Pomoże Tobie zebrać i odpowiednio naprowadzić wszystkie osoby zajmujące się contentem. Może pomóc również Tobie, zwłaszcza jeśli pisanie nie przychodzi z łatwością, a tworzenie treści jest Twoją zmorą. Dzięki siatce będziesz miała cel na celowniku. Celowo użyłam podobnych do siebie słów. Chodzi tu o świadome operowanie pewnymi zwrotami, tak jak w realizacji … języka marki.

Do czego się przyda siatka języka marki

Jeśli wciąż masz wątpliwości i nie wiesz, gdzie mogłaby zostać wykorzystana siatka marki, czyli brand voice chart, śpieszę podać Ci kilka przykładów:

  • blog,
  • strona www,
  • landing page,
  • e-booki,
  • oferty sprzedażowe,
  • call to action,
  • wideo,
  • wszekiego rodzaju grafiki,
  • posty na Mediach Społecznościowych,
  • reklama,
  • e-maile,
  • newslettery.

Wszędzie tam użycie spójnego języka zebranego w brand voice chart będzie tworzyło jednolity typ komunikacji z Twoimi odbiorcami, którymi mogą być: nabywcy, klienci, inwestorzy, społeczność, dostawcy.

Pamiętaj również, tworząc siatkę języka marki, czyli brand voice chart, aby była dopasowana do Twojej identyfikacji wizualnej. Pamiętasz, jak mówiłam, że język werbalny marki i graficzny to dwie strony tego samego medalu. Trudno wybrać jako atrybut marki “relaksująca” i zestawić to z pomarańczowym kolorem i bardzo fikuśnym krojem czcionki, prawda?

Nareszcie przykład

Potrzebe Ci będą cztery pola.

AtrybutOpis atrybutuJak go osiągnąć?Jak nie przesadzić?
tu po kolei wpisujesz swoje atrybuty od najważnieszego dla Ciebie i Twojej markiwyjaśnij, dlaczego ta cecha jest dla Ciebie i Twoich odbiorców ważna, jaki ma wywołać efektco dokładnie masz robić i jak pisać, aby Twój efekt został osiągniętymusisz również wiedzieć, czego nie robić, gdzie jest granica, której nie możesz przekraczać, gdyż Twoja cecha stanie się karykaturalna
np. Żartobliwypiszemy w sposób żartobliwy, aby nasi odbiorcy mogli znaleźć dzięki nam odrobinę rozluźnienia i uśmiechu pomimo np. trudnych treści albo od codziennych sprawprosty język, krótkie zdania, sympatyczne i zaskakujące puenty oraz przykłady, dystans do siebie samychunikanie wulgarności, nie naśmiewanie się z ułomności lub innych cech, w których mogą się zidentyfikować nasi odbiorcy i poczuć urażeni i/lub obrażeni
Przykład siatki języka marki/adrianafontanarosa.pl

Do tak przygotowanej siatki możesz dodać przykłady konkretnych zdań, będzie to konieczne, jeśli będą z niej korzystać osoby niezajmujące się pisaniem zawodowo.

Koniec?

Teraz Twoja kolej na przygotowanie siatki języka Twojej marki. Mam nadzieję, że Twoja głowa jest już pełna pomysłów i uzupełnienie tabelki nie przysporzy Ci większych problemów.

One thought on “Siatka języka marki, czyli brand voice chart”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *