
Powoli do przodu. Czy zajrzałaś/-łeś do ostatnich wpisów niedawno? Mam na myśli to, czy uświadomiłaś/-łeś sobie jak wiele już za nami. To tak, jak wtedy, gdy biegniesz i na chwilę się zatrzymujesz, żeby zobaczyć, jaki kawał drogi za Tobą. W tym przypadku wystarczy przejść na stronę główną i przeskrolować ostatnie tematy. Wspólnie zrobiliśmy już sporo, choć to jeszcze nie koniec. Tematów jest mnóstwo. Czas przyjrzeć się bliżej zagadnieniu: grupa docelowa w kominikacji. I to właśnie jej poświęcisz ten i następny tydzień. W dzisiejszym poście powinnaś /-nieneś uporządkować znane wcześniej już kwestie, takie jak: co to jest grupa docelowa?, jak ją wyselekcjonować?, co grupą docelową nie jest? i kilka innch. Jeśli jesteś gotowa/-y, to ruszamy – ustalenie grupy docelowej w komunikacji.
Co to jest grupa docelowa w komunikacji?
Zaczynamy od początku, tak , jak wyznaczmy trasę do biegu lub przejażdżki a dopiero potem ruszamy. Dlatego najpierw zastanów się, kim są osoby, które najlepiej reagują na publikowane przez Ciebie treści. Chodzi o takie osoby, które są naprawdę zainteresowane, których problemy rozwiązujesz, które reagują na Twoje apele. Również te dotyczące zakupu Twoich produktów.
Z grupą docelową w komunikacji jest tak, że im bardziej ją wyselekcjonujesz, im węższa ona będzie, tym lepiej będzie odgrywać swoją rolę i przynosić lepsze efekty. Nie nastawiaj się na ilość. Więcej to, w tym przypadku, nie znaczy lepiej. Ilość nie przechodzi w jakość. I, niestety, im większy procent nieazaangażowanej publiczności, tym gorsze Twoje notowania, np. w mediach społecznościowych. Pamiętaj, że lepiej 100 zaangazowanych osób niż 5000 nietrafionych.
Wyselekcjonowanie grupy docelowej w komunikacji ?
O grupie docelowej w komunikacji pisałam już nie jednokrotnie. Zawsze podkreślałam, że jest to jedna z pierwszych czynności, jaką aspirujący budowniczy marki powinien wziąć pod uwagę. Ustalenie grupy docelowej potrzebne jest absolutnie do wszystkiego. Również w komunikacji. Zauważ, że sama komunikacja nie zachodzi skuptecznie, gdy brakuje odbiorcy i kilku innych elementów z nim związanych i od niego zależnych.
Ta grupa docelowa, którą nazywasz klientami, ta grupa docelowa, której szukasz na mediach społecznościowych, to ta sama grupa docelowa, która znajdzie się na drugim końcu procesu komunikacji. Stąd poprawne jej zidentyfikowanie ma fundamentalne znaczenie dla Twojej komunikacji.
Grupa docelowa vs. odbiorcy (społeczność)
To nie do końca to samo. Wszyscy odbiorcy czy wszystkie osoby, które kiedykolwiek miały styczność z Twoją marką niekoniecznie staną się Twoją grupą docelową.
To bardzo szeroka grupa ludzi, co doskonale wiesz, znając i tworząc lejki sprzedażowe. Jest to bardzo ważny element, który powinnaś/powinieneś wziąć pod uwagę pod samego początku. Często, kiedy rozwijamy markę albo wręcz stawiamy pierwsze kroki, wydaje nam się, że im więcej osób weźmiemy pod uwagę, tym lepiej i tym większy sukces biznesowy i finansowy możemy osiągnąć.
Nic bardziej mylego! Nie ma marki dla “wszystkich” lub dla “każdego”, ewentualnie może być “dla każdego, KTO…” – po czym dodajemy konkretną cechę lub cechy.
Tak, powinnaś/powinieneś dążyć do zawężania a nie rozszerzania Twojej grupy docelowej. Im ściślej ją określisz, tym większa jest szansa, że trafisz tam, gdzie trzeba.
A jak to się ma do komunikacji? Prosto. Jest Ci wówczas łatwiej mówić, konstruować teksty i przekazy dla nich. Jeśli wiesz, że Toimi odbiorcami są młode matki, jesteś z stanie doskonale je poznać, zidentyfikować wszystkie (lub większość) jej problemów i potrzeb, odpowiedzieć na nie i opisać je a także pokazać, że je rozumiesz. Łatwiej Ci też będzie zidentyfikować interesujące je tematy pozabiznesowe i toczyć z nimi rozmowy, wchodząc w relacje – funkcja fatyczna języka.
Do tej całej gamy pozytywów dochodzi jeszcze jeden, najważniejszy. Im mniejsza grupa, tym łatwiej trafić do nich z komunikacją, która ich pobudzi i nakłoni do działania. Co zaowocuje nakłoniniem ich do zakupów u Ciebie, zwłaszcza, jeśli Twój produkt rozwiąże ich problemy.
Standardowe kryteria określania grupy docelowej w komunikacji i nietylko
Jeśli już określiłaś/-eś swoją grupę docelową w komunikacji dla Twojej marki, zawężyłaś/-ś ją maksymalnie, przyszedł czas na dokładniejsze określenie jej. Być może masz już te dane, np. z Google Analytics, być może określasz je sama/sam.
Na co zwrócić uwagę? Sugeruję zwrócić uwagę na dane demograficzne najszerzej pojętne, czyli ustalić w jakim wieku jest Twoja grupa docelowa, jakiej jest płci a także czym się zajmuje zawodowo. To ostatnie być może nie jest całkiem związane z Twoimi działaniami wobec niej, ale być może jest. I Twój produkt jest skierowany do konkretnej grupy zawodowej. Wówczas wynikają z tego inne dodatkowe elementy, które np. pomogą Ci dopracować ofertę da nich.
Przydadzą się dane geolokalizacyjne, czyli potocznie mówiąc / miejsce zamieszkania. Wiem, że niektórzy marketerzy uważają za przestarzałe myślenie kategoriami czy mieszka w dużym czy małym mieście; ja jednak uważam, że jeśli nie podejdziemy do teogo sztampowo, to takie informacje mogą być bardzo użyteczne. Przykładem może być sposób dystrybucji produktu, kultura konsumpcji na danym obszarze, używalność internetu czy też dostęp do niego, specyfika potrzeb na danym terytorium, itd.
Na koniec proponuję również ustalić styl życia i zainteresowania, w tym także zwyczaje zawodowe. Zauważ, że mogą być ściśle uzależnione właśnie od miejsca zamieszkania. Na pewno inaczej to będzie wyglądać w dużym mieście a inaczej w małej miejscowości. Są to miejsca, w których możesz szukać również fizycznie swojej grupy docelowej, to będą momenty dnia, które wiesz jak dysponują i czy są w stanie w tych godzinach zmienić plany. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy produkty, które oferujesz są kompatybilne z tym, jak wygląda ich dotychczasowe życie.
Pogłębianie wiedzy na temat Twojej grupy docelowej
Zdobycie wiedzy na temat, kim jest Twoja grupa docelowa czym się zajmuje i gdzie mieszka, to dopiero połowa wykonanej pracy. Kolejną połową jest ciągłe aktualizowanie tej wiedzy.
Możesz to robić poprzez czytanie i poszerzanie informacji o ich zainteresowaniach, pracy i miejscu zamieszkania; możesz przeprowadzać ankiety bezpośrednio na grupie, aby dowiedzieć się więcej. Jest wskazane trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość społeczno-ekonomiczną jak i mody czy przekonania Twojej grupy społecznej. Jeden krótki i dobitny przykład. Zwróć uwagę, jak diametralnie to, co zajmuje świat od roku w płynęło na nasze życie i zachowania.
Tylko to pogłębianie wiedzy i stała kontrola wszelkich czy ewentualnych zmian pozwoli Ci odpowiednio szybko na nie reagować. Zarówno biznesowo – dostosowując ofertę, jak i komunikacyjnie. Przypominam, że sponsorem tej odcinka jest grupa docelowa w komunikacji. Wiedza i refleksje, których się tu ze mną podejmujesz mają na celu pomóc Ci zintegrować wysunięte wnioski z treściami, które swojej grupie proponujesz; pokazując jak dobrze ich znasz w każdej (zmiennej) sytuacji i, że niezwłocznie reagujesz i wychodzisz na przeciw ich zmieniającym się potrzebom i frustracjom.
Przemierzaj ich szlakami
Poznanie i pogłębianie wiedzy o Twojej grupie ocelowej, to jeszcze nie wszystko. Jest to bardzo ważny element całej układanki, ale nie wystarczający.
Co sugeruję zrobić dodatkowo? Proponuję przemierzać ich szlakami. Po prostu stań się jednym z nich. Bywaj tam, gdzie oni bywają a nie, gdzie Ty chciałabyś/chciałbyś, aby byli. Zachowuj się tak jak oni.
Stań się swoim przeciętnym potencjalnym klientem.
Zobaczysz, jak zmieni Ci się podejście do tego, co możesz im napisać i co możesz zaoferować. To zjawisko nazywa się psychologiczną paralaksą i oznacza, że punkt widzienia zależy od punku siedzienia. Kiedy to stanie się dla Ciebie jasne, Twoje treści będą jego myślami, jego żartami, jego refleksjami. To bardzo podnosi indentyfikację się z marką i sympatię do niej. Przecież similis simili gaudet.
Wartości a ustalanie grupy docelowej w komunikacji
Bez wartości ani rusz. Wskazane jest, aby określić również wartości Twojej grupy docelowej. Te wartości, jak to doskonale wiesz wynikają z doświadczenia, historii, zwyczajów, potrzeb, wierzeń i przekonań.
Jasne, że jeśli już prowadzisz swoją markę prawdopodomnie przyciągasz ludzi o wartościach podobnych do Twoich. Jeśli dopiero zaczynasz i definiujesz idealną grupę docelową, możesz ustalić wartości na podstawie tych elemantów, które wymieniłam wcześniej.
Co Was dzieli ?
Nie wszystko jest różowe. Zapewne są sprawy, które dzielą Ciebie od Twojej grupy docelowej. W każdym procesie komunikacji mogą wystąpić przeszkody, zwane zakłóceniami. Te problemy, trzeba się starać pokonać, bo od tego zależy powodzenie naszego procesu komunikacji i właściwe odebranie komunikatu. Jest to szczególne ważne, w przypadku, gdy nakładniasz swoją grupę docelową do działania i proponujesz sposób do osiągnięcia jakiegoś efektu. Ten przekaz nie zawsze może być skuteczny, jeśli przekażesz to w niejasny lub niemożliwy do wykonania dla nich sposób. Nie obawiaj się poprawić, skorygować ten przekaz i zaproponować nowy bardziej docierający do nich sposób. Tym samym pokonując przeszkody, które Was dzielą.
Punkty styczności przy ustaleniu gruy docelowej w komunikacji
Po wstawce o podziałach, pora poruszyć temat jak nawiązać kontakt i spotkać się z Twoją grupą docelową.
Szukanie punktów styczności jest bardzo ważnych tematem. Poruszają go wszyscy stratedzy i mentorzy biznesu, więc na pewno doskonale wiesz, jak wiele od tego zależy.
Kiedy jesteś na początku drogi i próbujesz trafić do swoich klientów, Twoich zadaniem jest znaleźć ich i nawiązać kontakt. Jeśli sam ich bezpośrednio nie znasz, musisz dać się poznać lub “posłużyć” się kimś innym, kto ich zna i zapoznać się poprzez tego pośrednika. Dokładnie taka sama sytuacja, kiedy chcesz kogoś poznać a ta osoba jest znajomym Twojego znajomego. Co wtedy robisz? Możesz np. poprosić, aby znajomy Was ze sobą poznał a następnie kontynuujesz znajomość samodzielnie.
Jak to przenieść do biznesu? Aby dotrzeć do Twojej grupy docelowej możesz ustawić reklamę, używać odpowiednich hasztagów, słów kluczowych i tagów. Możesz również zwrócić się do influencerów lub mentorów, aby przedstawili Ciebie i Twoją działalność swojej publiczności i tym samych zachęcić ich do bliższego poznania Ciebie już na Twoich kanałach.
Koniec?
Jeśli zaczynasz możesz skorzystać z garści podpowiedzi, które znajdziesz w tym artukule. Jeśli już masz wyznaczoną grupę docelową, podziel się swoimi sposobami z innymi czytelnikami, którzy są na początku drogi.
Będzie mi miło, jeśli te działania będziesz robić w odniesieniu do procesu komunikacji i wyszukiwania odpowiednich sposobów komunikowania i przekazywania treści dopasowanych do Twojej grupy docelowej nietylko z punktu widzenia marketingowego, ale także językowego.
2 thoughts on “Ustalenie grupy docelowej w komunikacji”