Tworzenie a raczej odkrywanie języka marki, to pokazywanie jej osobowości szerokiej publiczności. Osobowość w zetknięciu ze społecznością powoduje, że ta ostatnia ma pewne doświadczenie marki poprzez jej język. W pewnym stopniu odkryłaś /-eś to już w tekście o atrybutach. Dziś zapraszam Cię do poszerzenia tematu.
Spójność marketignowa
Ciągle się mówi o tym, aby się dopasować do kontekstu, czyli używać właściwy ton głosu, który się musi zmieniać. Brak różnorodnego tonu głosu ozonaczałby, że marce brak tożsamości.
Sam marketing naciska, aby język był rozpoznawalny i zapamiętywalny. Wynika to z tego, że dla odbiorcy jest rozpraszające jeśli przekaz i treści są ze sobą przypadkowo zestawione, tak jakby należały do dwóch różych światów. Komunikacyjnie taki zabieg zaburza jasność i zrozumienie i …, co najważniejsze – nie wzbudza zaufania.
Właśne spójność powinna prowadzić czytenika i być mu pomocna.
Doświadczalny marketing
Marketing doświadczalny, który prowadzi do doświadczenia marki, łączy serię elementów, stworzonych przez markę do wpływania na uczucia, które klienci żywią do jej produków lub jej samej.
Dzięki temu klient jest w interakcji z marką, dzięki kombinacji różnych sposobów, które oddziaływują na klienta. Jest to osiągalne, kiedy marka tworzy ogólną przyjazną, zależną, budzącą zaufanie atmosferę. Tworzy to szczególne połączenie między marką a potrzebami i emocjami odbiorców.
Doświadczenie marki poprzez jej język
…czyli brand experience to stworzenie sensorycznego doświadczenia użytkownika, aby stać się zapamiętanym przez klienta i wyróżnić się w jego odczuciu.
Jest wiele narzędzi, dzięki którym możemy wyrazić doświadczenie marki poprzez jej język.
- Wybór kolorów i czcionek oraz ich kombinacja w strukturze grafik możemy zaliczyć do tych narzędzi.
- Dobór publikowanych treści, w tym storytelling, gdzie możesz poszarżować z przekazem społecznym, wakacjami, ważnymi dla marki wydarzeniami
- Sposób prowadzenia komunikacji na mediach społecznościowych
- Dobór tematów blogowych i jego wygląd
- Aplikacje, czyli co raz częstsze narzędzie, które marki oferują swoim klientom
- Chwytliwe jingle
- Doskonale sprawdzające się nazwy i slogany
- Logo i branding
- Newsletter
Te wymienione narzędzia są kreowane poprzez język marki. Czy kiedykolwiek o tym pomyślałaś /-eś?
Powrót do źródeł
Pytania o to:
- Kim jesteś ?
- Kim jest Twoj klient?
- Kim jest Twoja publiczność?
musisz zadać sobie również tutaj. Nie koncentruj się jednak na cechach demograficznych tym razem, a na cechach charakterologicznych. To od nich zależy jakie doświadcznie chcesz im pozostawić.
Tricki
Zarówno szybkość jak i siłę można wyrazić językowo. Tak samo jak ich brak. Możesz to skontrolować poprzez użycie mniejszej lub większej ilości słów.
Tak samo z wyrafinowaniem lub elegancją. Wówczas musisz zastanowić się nad rzeczownikami i przymiotnikami, których użyjesz.
Zasoby słownictwa
Już słyszę jak mówisz, że Twoje słownictwo jest być może niewystarczająco rozbudowane do tego, aby znaleźć odpowiednie słowa.
Nie ma problemu, nie musisz być chodzącym słownikiem. Od tego są właśnie one. W wersji internetowej znajdziesz ich bardzo dużo, np. : Słownik Języka Polskiego. W sumie najławiej jest chyba wpisać w jakiejkolwiek wyszukiwarce: słowo + synonimy (tu przykład dosłowny, możesz wpisać cokolwiek i potem synonimy), a wyszukiwarka poda Ci kilka stron, gdzie mozesz naleźć odpowiedź na swoją zagwozdkę, np. https://www.synonimy.pl/synonim/s%C5%82owo/. Jednak niezależnie od tego, który sposób użyjesz, w tym momencie czeka Cię przestudiowanie podanych rozwiązań i wybranie tego wyrazu, który najbardziej odpowiada tej cesze, którą chcesz przekazać.
Słowniki pomogą uniknąć Ci również banalnych sformułowań. Pamiętaj, że synonimy to wyrazy podobne, nie identyczne, ale to nie jest utrudnienie tylko ułatiwenie. Rzeczywiście, możesz wybrać wyraz, który o wiele bardziej pasuje do Twojej marki i jej języka niż najpopularniejszy wyraz, który byś użyła/-ł bez zastanowienia.
Charakterystyczny styl
Wyszukiwanie najwłaściwszych słów ma również inną zaletę. Sprawia, że Twój styl taje się charkaterystyczny. Jeśli chcesz być delikatny, ostry, zabawny, ironiczny, kąśliwy, młodzieżowy, to właśnie dobór charakterystycznych słów jest w stanie ten styl nakreślić i odpowiednio przekazać. Trzymanie się pewnego raz obranego stylu, zgodnego z atrybutami, spowoduje, że Twój czytelnik będzie miał właśnie takie, jak chcesz Ty doświadczenie Twojego tekstu a co za tym idzie – Twojej marki.
Użycie odpowiednich słów jest o tyle ważne, że na codzień używamy około 16 tysięcy słów. To bardzo dużo. I bardzo duże ryzyko przekazania nie tego, co jest Twoją intencją. Może to spowodować dysonans językowy, co oznacza, że język nie zgrywa się z Twoją marka. Wybór i ilość słów mają ogromne znaczenie!
Rady praktyczne
Pomyślałam, że na koniec tegos tekstu dobrze by było podać Ci garść porad praktycznych. Mam nadzieję, że otworzą Cię one na język wogóle. Na wszelkie odcienie i intencje, które mogą być wygobyte z każdego słowa. Oczywiście, pierwszym celem tych rad, jest usprawnienie Twojego języka i poprawienie doświadczenia Twojej marki przez odbiorców.
- używaj żywego i barwnego języka do opisywania rzeczywistości, dzięki temu tekst będzie bardziej dynamiczny i trójwymiarowy
- odważ się stawiać śmiałe tezy i stwierdzenia
- graj długością zdań, dzięki temu tekst nabierze rytmu i będzie łatiwejszy w odbiorze. Pomyśl np. o poezji, w której właśnie długość zdań a nawet wersetów ma znaczenia. Krótke zdania są bardzie męskie a długie kobiece. Pamiętasz artykuł o języku męskim i kobiecym ?
- przemyśl jakich używasz rzeczowników i przymiotników, są fundamentalne do wywołania odpowiednich skojarzeń
- zwracaj szczególną uwagę na słowa, które definiują Twoje produkty. Jedyny, niepowtarzalny, wyjątkowy czy fantastyczny są banalne. Super, mega, zajefajne, wyjechane są bardzo ekspresyjne. Nie są one z góry skreślone, ale będą bardzie odpowiednie dla ostrej lub młodzieżowej marki, ale na pewno nie sprawdzą się w przypadku marki luksusowej. Dla takiej marki bardziej odpowiednie są: znaczący, wyjątkowy, znakomity.
- używaj słowników papierowych lub elektronicznych. Najlepszy jest słownik synonimów. Każdy z podanych wyrazów otwiera drzwi do kolejnego świata i kolejnego.
- zachowaj prosty język, dzięki temu będziesz jasny. Nie odchodź od sensu. Wystrzegaj się niepotrzebnych czasowników i przymiotników. Możesz używać żargonu technicznego tylko jeśli pasuje to do Twojej publiczności, np. zwracasz się do kolegów z branży, w innym przypadku wyjaśniaj każde użyte pojęcie i nie przesadzaj z ich ilością.
Koniec?
Doświadczenie marki, które przekazujesz nie zawsze jest uświadomione lub też takie, jakie byś chciała/-ł. Tu z odsieczą przychodzi Ci właśnie język, który przywraca wszystko na właściwe tory, dodatkowo wzrasta lojalność i zaangażowanie oraz tworzy się silniejsza więź emocjonalna między Twoją marką a jej odbiorcami.