
Tygodnie lecą nam nieubłagalnie. Dziś porozmawiamy o trzecim już zmyśle. Będzie to zmysł węchu, zwany również olfaktorycznym. Wykorzystanie elementów zapachowych w marketingu sensorycznym może być niełatwym, ale na pewno bardzo ciekawym wyzwaniem. Dlatego dziś zobaczymy jak i w jakich branżach najlepiej wykorzystać zapach, jak może wpłynąć na Twoją markę i co wywołać u Twoich odbiorców. A także, jak umiejętnie używać zapachów w komunikacji Twojej marki. Zapowiada się intensywnie!
Węch
O węchu wiemy, że jako jedyny zmysł jest bepośrednio połączony z tą częscią mózgu, która procesuje emocje, pamięć i skojarzone z nimi uczenie. W kilku słowach: jesteśmy sto razy bardziej skłonni zapamiętać to co czujemy (nosem) niż to, co widzimy czy też słyszymy albo dotykamy.
Powiem szczerze, że było to dla mnie sporym odkryciem i zaczęłam sobie wyobrażać jak wyglądałby mój proces uczenia się w liceum czy na studiach, gdybym uczyła się stawiając na zapachy bardziej niż na mapę myśli i obrazki, które uwielbiałam robić.
Pomijając proces klasycznego uczenia, łatwo sobie wyobrazić, że kojarzymy pewne zapachy z konkretnymi osobami; noworodek rozpoznaje zapach własnej mamy doskonale, czuje się bezpiecznie, kiedy otacza się tym zapachem.
I odwrotnie są zapachy, które mogą wzbudzać niepokój, np. zapach ulatniającego się gazu czy też dymu.
Zapach marki
Na tej podstawie, czyli oddzielenia zapachów, które moga się kojarzyć pozytywnie i negatywnie tworzy się teoria wykorzystania zapachu także jako elementu komunikacji marki. Słyszałaś/-eś kiedyś o Logo zapachowym lub węchowym? Tak, istnieje coś takiego jak logo zapachowe. Polega ono na złożeniu zapachów do pokazania unikalnych cech marki. Dzięki temu marka jest silnie kojarzona z danym zapachem.
Nie jest to zadanie proste. Stworzenie takiego zapachowego podpisu musi pasować do wizerunku marki. Przypomnij sobie, jakie atrybuty nadałaś/-eś swojej marce kilka tygodni temu; i zastanów się, jakie zapachy mogłyby je realizawać.
Dla kogo logo zapachowe?
Zastanawiasz się być może, czy logo zapachowe może być dla Ciebie. Takie logo świetnie się sprawdza w przypadku marek odzieżowych, możesz je spotkać również w hotelach należących do dużych sieci. Na pewno masz w pamięci charakterystyczny zapach w miejscach kontaktu z klientem, takich jak recepcja, hall, czy inne.
Co może dać logo zapachowe?
Zapach przenosi do różnych odległych miejsc lub czasów. Niekoniecznie to mogą być czasy teraźniejsze. Może zabrać w ezotyczną podróż, może zabrać w przyszłość lub w przeszłość. Może zaprowadzić na łono przyrody lub do ruchliwego centrum miasta. W praktyce, w zależności od tego kim jest Twoja marka, np. czy twardo stąpa po ziemi albo czy jest zakorzeniona w teraźniejszości, czy też bardziej urban, ambient, vintage czy retro możesz dostosować do tego odpowiedni zapach, który te same skojarzenia wywoła u Twojej grupy docelowej.
Jak wybrać odpowiedni zapach dla marki?
Jeśli uważasz, że zapach dla marki to droga, którą chciałabyś /-łbyś pójść, ale nie wiesz od czego zacząć, pozwól, że zaproponuję Ci pięciokrokową ścieżkę do wyboru jak najlepszego zapachu dla Twojej marki.
Krok pierwszy: poznaj dobrze swoją markę
Być może masz już za sobą ustalenie wartości, emocji, które chcesz wywołać, określenie języka marki i jej osobowości.
Krok drugi: przetłumacz wyrażenia na zapach
Nie jest to proste zadanie. Prawie na pewno konieczna będze konsultacja profesjonalistą. On pomoże dobrać odpowiednie zapachy do przekazu marki.
Krok trzeci: ważność kontekstu
Czyli weryfikacja czy wybrany zapach współgra z porą roku, okresem (np. Święta, wakacje, wiosna), wydarzeń, warto sięgnąć do contentu sezonowego i dopasować zapach do tych opcji.
Krok czwarty: mniej znaczy więcej
Stara zasada zawsze w cenie. Nie zapominaj, że zapach może osaczać i atakować. Co więcej, każdy zapach należy zweryfikować z zaleceniami Interational Fragrance Association (IFRA), które służą temu, aby nie narażać ludzi na kontakt z zapachami toksycznymi.
Krok piąty: konsekwencja
Trochę jak we wszystkim. Lepiej przedłużyć czas badań, testowania, aby podjęta decyzja była przemyślana i długotrwała. Niemożna zmieniać zapachów co chwilę, nawet jeśli miałyby to być jedynie zmiany w dobrych nutach.
Olfactory branding
Wykorzystanie zapachów obserwujemy we wspomnianym już wcześniej hotelarstwie czy markach odzieżowych. Można je również doskonale wykorzystać w różnego rodzaju sklepach, nie tylko z branży beauty. Zdecydowanie chętniej wydaje się pieniądze w pachnących pomieszczeniach.
Zapach świetnie sprawdzi się również w biurach, zwłaszcza w front-desk. Dyfuzja firmowego zapachu wpłynie doskonale na wizerunek a także pozwoli zredukować poziom stresu.
Zapach może otoczyć również wydarzenia. Nie zaskoczę nikogo chyba, jeśli powiem, że rodziny królewskie robią to od lat. Dobór charakterystycznego zapachu do jakiegoś wydarzenia sprawi, że pozostanie ono w pamięci na dłużej.
Koniec?
Czy wykorzystujesz zapachy w swojej pracy? A może jeszcze szerzej, czy zastanawiałaś /-eś się kiedyś nad tym, żeby wykorzystać zapach dla swojej marki?
One thought on “Czy Twoja marka pachnie? – o wykorzystaniu zapachu w brandingu”